3. Gdzie jeździć
Najlepiej by było, aby ruch rowerów odbywał się na drogach do tego przeznaczonych, czyli:
wydzielonych drogach dla rowerów oznaczonych za pomocą znaków
oraz
drogach dla rowerów i pieszych
pasach ruchu dla rowerów wyodrębnionych
na jezdni.
Znak
C-13 (droga dla rowerów), oznacza drogę przeznaczoną dla kierujących rowerami jednośladowymi, którzy są obowiązani do korzystania z tej drogi.
Zgodnie z definicją znaku C-13 rowerzysta na przedstawionej tutaj
ilustracji postępuje niezgodnie z przepisami.
Znak
C-13a (koniec drogi dla rowerów), oznacza koniec drogi przeznaczonej dla kierujących rowerami jednośladowymi.
Po minięciu tego znaku rowerzysta musi
włączyć się do ruchu.
Do oznaczenia drogi dla rowerów stosuje się także poziomy znak drogowy
P-23. Znak ten oznacza drogę lub jej część (pas ruchu) przeznaczoną dla ruchu rowerów jednośladowych.
W przypadku braku drogi dla rowerów, kierujący rowerem jest obowiązany poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch roweru utrudniałby ruch pieszych. Dopiero kiedy nie ma pobocza, lub nie da się po nim jechać, rowerzysta może jechać po jezdni, ale możliwie blisko jej prawej krawędzi.
UWAGA Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni
obok innego roweru lub motoroweru, pod warunkiem, że nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu, lub w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Dojeżdżając do
skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, rowerzyści mogą zatrzymywać się jeden obok drugiego w tak zwanej
śluzie rowerowej, na całej jej szerokości. Jeśli znów wolno jechać dalej (np. po zmianie świateł), rowerzyści powinni z powrotem zająć miejsce z prawej strony jezdni, najbliżej jej krawędzi. W ten sposób rowerzyści staną się widoczni dla kierowców - nie stoją w martwym polu widzenia i opuszczają skrzyżowanie jako pierwsi.
REKLAMY
Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim, wolno jechać rowerzyście
środkiem pasa ruchu, ale jest to możliwe TYLKO wtedy, gdy ten pas ruchu umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku. Chodzi o to, żeby np. kierujący samochodem który zamierza skręcić w prawo, nie zajeżdżał drogi rowerzyście jadącemu na wprost.
Podobnie jest na rondach - rowerzyści mogą na nich korzystać nie tylko z prawej części pasa, ale też z jego środka. Zmniejszy to zjawisko wymuszania pierwszeństwa przez samochody zjeżdżające z ronda.
REKLAMY
SPRAWDŹ swoje wiadomości :
Przepisy 1;
Przepisy 2; |
Ruch rowerzystów |
Rowerowe dylematy 1;
Rowerowe dylematy 2.