![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
układ jezdny z układem kierowniczym - umożliwia kierowanie rowerem - a więc utrzymanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę zgodnie z zamiarem kierującego.
Układ kierowniczy składa się z widelca przedniego osadzonego w rurze sterowej ramy za pośrednictwem dwóch łożysk kulkowych, drążka kierowniczego i kierownicy. Kierownica jest także miejscem mocowania wszystkich elementów służących do bezpiecznej jazdy rowerem (dźwignie hamulców, manetki przerzutek, dzwonek).
układ napędowy - w rowerze ruch posuwisto-zwrotny nogi człowieka poprzez mechanizm korbowy zostaje zamieniony na ruch obrotowy.
Układ napędowy tworzą:
mechanizm korbowy - przekładnia łańcuchowa.
Obecnie większość współczesnych rowerów - zarówno sportowych, jak i turystycznych - wyposażona jest w napęd wielobiegowy z wielotrybem (przerzutkami).
układ hamulcowy - pozwala zmniejszyć prędkość jazdy oraz zatrzymać rower. W prostych rowerach turystycznych i "składakach" można jeszcze spotkać hamulec nożny typu "Torpedo" - wówczas hamowanie odbywa się poprzez przekładnię łańcuchową i wolnobieżną piastę tylną. Spełnia ona podwójne zadanie: przenosi ruch układu napędowego na koło tylne i jednocześnie jest hamulcem. Najczęściej stosuje się hamulce szczękowe i dźwigniowe, które dociskane są do kół ręcznie, dźwignią umieszczoną na kierownicy. Jeżeli rower jest wyposażony w jeden taki hamulec, to musi on działać na tylne koło, a dźwignia umieszczona jest po prawej stronie kierownicy.Drugi hamulec pracuje na przednie koło, a dźwignia dociskowa jest umieszczona po lewej stronie kierownicy.
układ oświetleniowy - czyli... widzieć i być widzianym...
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest zastosowanie prądnicy rowerowej zasilającej lampę przednią i tylną za pośrednictwem przewodów.
światło odblaskowe nie wymaga stosowania żadnej instalacji elektrycznej.